Tuulemaa 12, Tallinn

601 6504

Top
a
  /  Lapsevanemale   /  Kuidas olla oma lapsele toetav kaaslane muutunud maailmas?

Kuidas olla oma lapsele toetav kaaslane muutunud maailmas?

Kirsika Rego (11. kl)

Kairi Järvik-Elvisto, TVW sotsiaalpedagoog ja perenõustaja

Viimase 17 päeva jooksul on maailm muutunud teistsuguseks. Hirm, segadus, ärevus, kurbus, viha on selles olukorras normaalsed tunded vastuseks ebanormaalsele olukorrale. Kuidas olla oma lapsele, kas algklassides või ka juba gümnaasiumiastmes, toetav kaaslane, hoida kasvamiseks-küpsemiseks vajalikku kindlustunnet? 

Siin on mõned mõtted, millele segastes oludes keskenduda. 

***

Me kõik oleme südames kaastundlikud, seepärast kõrvalt kellegi kannatusi näha tekitab valu ja pinget. Toime tuleme olukorraga erinevalt – mõni tõmbub endasse, mõni muutub eriti okkaliseks, kolmas räägib pidevalt, neljandal tekivad kaaslastega sagedamini konfliktid, viies nutab kurbusest seda kõike kõrvalt vaadates, kuues läheb metsa kõndima.

Igal juhul esitab ümbritsev segadus paljude vaimsele tervisele uue väljakutse ja nõuab teadlikku tähelepanu oma vaimse ressurssi koondamiseks. 

Lapsevanema roll on olla turvaline puhver lapse tekkivatele tunnetele-mõtetele. Kui endalgi on küsimusi rohkem kui vastuseid ja vajame teadlikku hingamispausi võtmist tavapärasemast sagedamini, on seda kergem öelda, kui teha, eks.

Lapse ümbritsevast arusaamist mõjutab tema arenguline haavatavus. Üle jõu käivast kogemusest annab märku kerge ärrituvus, rahutus, enesessetõmbumine. 

Siin on mõned mõtted, millest võiks lapsevanem omale tuge leida

  • Leia iseenda päeva aeg kolmeks meeldivaks tegevuseks.  
  • Need võivad olla lühemad või pikemad hetked, vastavalt sinu võimalustele.

    Kui on aega ja võimalust, mine loodusesse, mine kõndima vanasse metsa või randa, jalgrattaga sõitma, heegelda-koo-tiki, joonista, loe ilukirjandust.

    Kasuta mõneminutilise pausi võtmiseks hingamisele keskendumist, kuulamise kogemist või muud harjutust näiteks Vaikuseminutite valikust.

    Kasuta hetkele keskendumiseks oma viit meelt – naudi lemmikkohvi või -tee lõhna ja maitset; leia eeterlik õli, mille aroom sind praegusesse hetke toob; tunneta sõrmi sooja tassi ümber; vaata ümbritsevaid värve, mustreid, materjale, esemeid; tee aken lahti, pane silmad kinni ja kuula kevadiste lindude häält.

    Kõik ümbritsev saab oodata need kaks-kolm minutit, mille pausiks võtad. 

  • Kõik tunded on lubatud.
  • Nii lapsel kui ka sinul endal – kurbus, viha, ärevus, rõõm, segadus, hämmastus, ebakindlus.

    Luba lapsel oma tundeid väljendada, aita neid sõnastada, joonistada, mängida. Kasuta tunnetekaarte või näiteks tunneteratast.

    Kõiki lapsevanema mõtteid ja tundeid ei ole siiski sobiv lapse ees lauale laduda. Seda tee koos sõbra, kolleegi, täiskasvanud pereliikmega, leia võimalus osaleda taastavas aruteluringis, kirjuta välja kõik pealetükkivad mõtted-tunded, tantsi, lõhu puid jne. Kuid leia omale see võimalus.

    Kui võimalik ja sobiv, too lapsele näide varasemast ajast, mil olid ka väga keerulises olukorras, kuid tasapisi leidsid viisi hakkama saamiseks, mõistmiseks, kohanemiseks. Kui sinul on see olnud võimalik, annad signaali ka lapsele, et olukord selgineb ajapikku. 

  • Aita säilitada lapse tavapärast rutiini.
  • Tavapärase elu jätkumine annab igas vanuses inimesele signaali, et elu läheb edasi, minu igas päevas on tuttavad tegevused ja inimesed.  

  • Mine koos lapsega külla lähisugulastele, lähedastele sõpradele.
  • Kas tead, kuidas su vanemad või vanavanemad end ümbritseva taustal tunnevad? Ka ülejäänud pereliikmete turvalisusele, kindlus- ja ühtsustunde hoidmisele tuleb kasuks olukorra üle koos arutamine, koos uudiste vaatamine, koos lauamängu mängimine. 

  • Pane tähele märguandeid laste omavahelistes mängudes või vestlustes
  • Nad korjavad ümbritsevatest vestlustest, meediast neile arusaadavaid kilde ja moodustavad selle järgi oma pildi toimuvast. Arengulise ebaküpsuse tõttu jäävad aga mitmed olulised tükid pildist välja.

    Mine lapse mängu või vestlusega kaasa, kuula hoolega, mida ja kuidas ta räägib ning lisa oma teadmine. Sa oled lapsele tähtis, ta kuulab sind ja räägib kuuldu ka sõpradele edasi.  

  • Ole ise oma lapsele infoallikaks sõjauudiste osas. 
  • Vaadake koos valitud uudiseid, anna lapsele ülesanne esitada väga palju küsimusi. Kui su lapsel on ligipääs internetile või ta on sõber lapsega, kel see ligipääs olemas, vaatab ta mingisuguseid uudisnuppe nagunii, kuid kahjuks ilma sobivate selgitusteta. Sina saad vaadates anda juurde selgitusi. Kui võimalik, pane uudised pausile ja vasta konkreetselt, ausalt, mitte kellelegi hinnanguid andes. Faktidest rääkimine aitab lapse ajul ümbritsevat mõtestada ja vähendab ärevust. Seepärast ära räägi läbi lillede ja ääri-veeri, vaid ole hinnanguid andmata aus. Anna just nii palju infot, kui laps küsib, kuid pea meeles, et tema küsimuste eesmärk on omale olukord mõtestada. Algklasside laps ei taha teada iga detaili, kui ta neid ka küsib – ta tahab saada kindlust, et tema elu on piisavalt turvaline, et tal on kodu ja vanemad, kes vajadusel on talle olemas. Sama ootab ta selgituseks ka sõjakeerisesse sattunud laste kohta. Me saame selgitada, kuidas neid lapsi aidatakse, mida nemad teevad, kui on oma koduriigist põgenenud, kuidas nad ka Eestis leiavad koha, kus magada, kuhu lasteaeda või kooli minna.  

  •  Sa oled lihtsalt inimene ja ei pea teadma kõike.
  • Lapse ärevust vähendab ja kindlustunnet suurendab näha ka sind olukorras, kus ei ole kõiki vastuseid, kus ka sina alles pusid ja samamoodi püüad toime tulla teadmatusega.

    Kinnita lapsele, et on täiesti sobiv, kohe mitte teada, kuid sa tegeled tasapisi selguse saamisega. Mõnikord võtab see vähem, mõnikord kauem aega, kuid sa tegeled sellega, poliitikud Eestis ja ülejäänud maailmas tegelevad sellega.  

  • Leia viis koos lapsega tegutsemiseks ja põgenike või sõjakeerisesse jäänute abistamiseks.
  • Tegutsemine annab tunde olukorra enda kontrolli alla saamisest, mis omakorda suurendab turvatunnet ja vähendab ärevust.

    Leidke viis kas raha või asjade annetamiseks. Ka laps saab anda oma osa ja on nii oluline abistaja. Ehk saab ta välja valida mänguasja, mille keegi temavanune võiks kaissu võtta ja end paremini tunda? 

    Me oleme kõiges selles koos, ka teistel on ärevust, kurbust, teadmatust ja viha. Segastes oludes on kõige toetavam teadmine – ma ei ole üksi.  

    Seega, lapsevanem – märka, kuula ja ole olemas. 

    Täiendavad allikad samal teemal lugemiseks ja lapsevanema eneseabiks. 

    https://tarkvanem.ee/

    Post a Comment